آیا به نظر شما بامیه برای لاغری خوب است؟ خیلی از افراد، خوردن بامیه را دوست ندارند و از شعاع ۱ متری آن هم رد نمی شوند. باید این افراد را سرزنش کرد؛ چون که احتمالا در مورد خواص بی نظیر این گیاه سبز رنگ چیزی نمی دانند. با ما همراه شوید تا با یک دیگر خواص شگفت انگیز بامیه برای لاغری را بررسی کنیم.

آیا بامیه برای لاغری خوب است؟

در جواب این سوال که آیا بامیه برای لاغری خوب است؟ باید بگوییم که بله؛ خواص این گیاه در کاهش وزن بسیار شگفت انگیز است. به طور کلی:

  1. بامیه دارای تعداد بسیار زیادی پلی‌ ساکارید است که از خاصیت چربی‌ سوزی بالایی برخوردار هستند و موجب کاهش وزن فرد مصرف کننده می‌ شوند.
  2. این گیاه جزو مواد غذایی کم کالری به شمار می رود و دارای فیبر زیادی است.
  3. به خاطر آن که بامیه از مواد معدنی بسیاری برخوردار است، مصرف کردن آن به‌ شکل پخته و خام موجب به وجود آمدن حس سیری طولانی‌ مدت در فرد می‌ شود. به همین دلیل هم بامیه، مانند یک ضد اشتهای قوی عمل می‌ کند و تاثیر مثبتی بر روی لاغری دارد.
  4. بامیه از ویژگی ادرار آوری بالایی برخوردار می باشد و با دفع کردن آب اضافی می تواند سموم بدن را از بین ببرد و از این طریق هم باعث کاهش وزن می‌ شود.
  5. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هر چقدر بامیه برای کاهش وزن و  لاغری موثر باشد، باز هم مثل سایر مواد غذایی به‌ تنهایی معجزه نمی کند و فقط با تاثیر گذاشتن مثبت روی گوارش به سلامتی بدن و کار کردن بهتر این دستگاه کمک خواهد کرد.
  6. اگر قصد دارید از بامیه به عنوان یک ماده لاغر کننده استفاده کنید، حتما آن را در یک رژیم لاغری اصولی قرار دهید.

مردی که یک متر دور کمر خود گرفته است و دور شکم خود را اندازه می گیرد

فواید و خواص بامیه برای کاهش وزن چیست؟

بامیه به دلیل خواص غذایی غنی آن یک سبزی سالم به حساب می آید. از طرفی این گیاه کم کالری است اما فیبر بالایی دارد و منبع خوبی از ویتامین های A و C و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است که فواید بالقوه ای برای سلامتی بدن دارند. فواید و خواص بامیه برای کاهش وزن به شرح زیر هستند.

  • بامیه سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های A و C، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که به سلامت و شادابی کلی بدن کمک می کند.
  • بامیه از هضم غذا پشتیبانی می کند. بامیه سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند. همچنین با ترویج رشد باکتری های مفید به داشتن روده ای سالم کمک می کند؛ در نتیجه فرد دچار یبوست نشده و به راحتی می تواند وزن خودش را کاهش دهد.
  • بامیه با مدیریت کردن سطح قند خون به کاهش وزن کمک می کند. به طور کلی بامیه حاوی ترکیباتی مانند پلی فنل و فیبر است که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و برای افراد مبتلا به دیابت و چاق مفید است.
وقت داشتی از دست نده:  عطر ادکلن زرجوف ناکسوس | Xerjoff Naxos-مجله زن روز

تاثیر چربی سوزی بامیه برای کاهش وزن چیست؟

تاثیر چربی سوزی بامیه برای کاهش وزن به خاطر وجود پلی‌ ساکاریدهایی می باشد که ویژگی چربی‌ سوزی دارند. این خاصیت به کاهش وزن کمک می‌کند. از طرفی وجود مواد معدنی، انواع آنتی‌ اکسیدان و ویتامین‌ در بامیه، مثل ویتامین C، به افزایش یافتن سوخت و ساز کمک می‌ کنند و این گونه باعث لاغری فرد و کاهش وزن مصرف کننده می شوند. همان طور که گفتیم بامیه ارزش غذایی بالایی دارد ولی کالری آن کم بوده و این مورد هم یکی از دلایلی می باشد که در روند لاغری این گیاه تاثیر دارد.

فواید بامیه خشک برای لاغری

فواید بامیه خشک برای لاغری همانند بامیه تازه است. بامیه خشک همانند بامیه تازه، منبع خوبی برای فیبر است و به کاهش یافتن وزن، جلوگیری کردن از یبوست، کاهش کلسترول و همچنین تنظیم قند خون بدن کمک می‌کند. از طرفی بامیه خشک شده، آهن و پروتئین بسیاری دارد که می‌ تواند روند لاغری را سرعت ببخشد.

یک کاسه بامیه خشک - بامیه برای لاغری

سایر خواص و مزایای مصرف بامیه

آیا دوست دارید در مورد سایر خواص و مزایای مصرف بامیه بیشتر بدانید؟ اگر جوابتان مثبت است، به این تیتر توجه کنید.

بامیه با سرطان مبارزه می کند.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا با مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب برسانند، مبارزه کنند. رادیکال های آزاد بیشتر به دلیل ایجاد آسیب اکسیداسیون ایجاد شده و در نهایت می توانند منجر به سرطان شوند. بامیه حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول و ویتامین های A و C است. همچنین حاوی پروتئینی به نام لکتین است که از رشد سلول های سرطانی در انسان جلوگیری می کند. مطالعاتی که بر روی ترکیبات غلیظ بامیه انجام شده، نشان داده است که این گیاه می تواند رشد سلول های سرطان سینه را تا 63 درصد مهار کند.

بامیه از سلامت قلب و مغز حمایت می کند.

 پلی فنول ها با جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش آسیب رادیکال های آزاد، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را کاهش می دهند. آنتی اکسیدان های موجود در بامیه همچنین ممکن است با کاهش التهاب مغز از بروز سکته مغزی هم جلوگیری کنند. از طرفی یک ماده غلیظ و ژل مانند در بامیه یافت می شود که می تواند در طول هضم غذا به کلسترول بد خون متصل شده و از بدن خارج شود؛ در نتیجه این گیاه بدین صورت هم احتمال بروز سکته قلبی را کاهش خواهد داد.

کنترل قند خون

مطالعات مختلف نشان داده اند که بامیه ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند. محققان معتقدند بامیه ممکن است به جلوگیری از جذب قند در طول هضم غذا کمک کند.

وقت داشتی از دست نده:  بهترین سایت‌های معرفی عطر و ادکلن-مجله زن روز

بامیه برای سلامت جنین بسیار مفید است.

یک فنجان بامیه 15 درصد از ارزش روزانه فولات را دارد که یک ماده مغذی مفید برای زنان باردار است. فولات به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک می کند و می تواند بر مغز و ستون فقرات جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. 

بامیه تاثیر زیادی بر ردی سلامت دستگاه گوارش دارد.

مطالعات بالینی نشان داده از آنجایی که بامیه سرشار از فیبر است می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد. این مزیت بزرگی است؛ زیرا سرطان کولورکتال دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان می باشد. علاوه بر این، بامیه حاوی مقادیر بالایی از نوعی فیبر به نام پکتین است. پکتین یک فیبر پری بیوتیک ژل مانند است  که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند. یک میکروبیوم سالم، به معنای التهاب و نفخ کمتر است؛ در نتیجه کسانی که دچار یبوست هستند با مصرف این گیاه می توانند درمان شوند.

بامیه استخوان ها را تقویت می کند.

 معمولا میوه ها و سبزیجات بر روی تقویت سلامت استخوان ها تاثیر زیادی ندارند، اما بامیه یک استثنای نادر است. بامیه منبع عالی از کلسیم است که برای استحکام استخوان ها کافی است. به طور کلی نصف فنجان بامیه پخته شده، حدود 6 درصد از کلسیم روزانه بدن را تامین می کند. حتی بهتر از آن، بامیه سرشار از ویتامین K است. ویتامین K موجود در بامیه یک ویتامین محلول در چربی است که به رشد و حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند. در کل نصف فنجان بامیه پخته شده ۲۷ درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه مورد نیازتان را به شما می دهد.

روش های مختلف مصرف بامیه برای لاغری

روش های مختلف مصرف بامیه برای لاغری به صورت زیر هستند. توجه داشته باشید که از روش های مختلفی می توان بامیه را تهیه و مصرف کرد. پس متنوع نبودن این غذا را بهانه نکنید و با روش هایی که در ادامه ذکر می کنیم، بامیه را تهیه کرده و وارد رژیم غذایی خود نمایید.

  1. بامیه خیسانده شده
  2. استفاده از بامیه تازه در سالاد
  3. استفاده در انواع سوپ
  4. استفاده در خورش بامیه
  5. بامیه سرخ شده
  6. استفاده از پودر بامیه در غذاها
  7. ترشی بامیه

یک ظرف بامیه سوخاری در کنار یک کاسه سس

طرز درست کردن خورشت بامیه برای لاغری

طرز درست کردن خورشت بامیه برای لاغری در شهر‌های مختلف فرق دارد. ولی می‌ توان برای تهیه کردن آن از گوشت یا مرغ استفاده کرد. البته خیلی از افراد از هیچ کدام از این مواد پروتئینی استفاده نمی کنند و فقط در خورشت خودشان بامیه می ریزند تا یک غذای گیاهی تهیه کنند. این خورشت را می توان با برنج یا نان سرو کرد.

بشقاب خورش بامیه

طرز تهیه ترشی بامیه

طرز تهیه ترشی بامیه به صورت زیر است؛ این ترکیب راحت را سریعا درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

  • برای تهیه ترشی بامیه ابتدا بامیه ها را تمیز پاک کنیم.
  • بامیه ها را می شوییم و صبر می کنیم تا آب اضافی آن ها برود.
  • یک لیوان سرکه به همراه کمی نمک داخل قابلمه ای می ریزیم و بر روی حرارت می گذاریم؛ صبر می کنیم تا سرکه جوشیده شود.
  • برای متعادل کردن طعم ترشی متعادل نصف لیوان آب اضافه می کنیم.
  • وقتی مواد به جوش آمدند، آن را کنار می گذاریم تا کمی ولرم شود؛ سپس آن ها را بر روی بامیه ها در یک ظرف شیشه می ریزیم.
وقت داشتی از دست نده:  عطر دیور ساواج الکسیر | Dior Sauvage Elixir-مجله زن روز

دو شیشه ترشی بامیه در کنار هم

عوارض و مضرات مصرف زیاد بامیه

عوارض و مضرات مصرف زیاد بامیه  شامل چه مواردی هستند. درست است که گفتیم بامیه فواید زیادی برای سلامتی ما دارد ولی با این حال، خوردن بیش از حد بامیه می تواند عوارض نامطلوبی داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

  1. مشکلات معده:فروکتان نوعی کربوهیدرات موجود در بامیه است که مشکلات روده را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر افزایش می دهد.
  2. درد مفاصل :بامیه حاوی ماده شیمیایی سمی به نام سولانین است که علائمی مانند درد را تشدید می کند و التهاب در افراد مبتلا به اختلالات مفصلی مانند آرتریت را افزایش خواهد داد.
  3. سنگ کلیه:بامیه حاوی مقدار زیادی اگزالات است و اگزالات کلسیم عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه می باشد. غذاهای سرشار از اگزالات ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افرادی که قبلاً آن را داشته اند، افزایش دهد.
  4. تداخل با دیابت:مطالعات نشان داده اند که بامیه ممکن است با جذب متفورمین، دارویی که برای درمان دیابت استفاده می شود، تداخل داشته باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع دوم نیز تمایل به ادرار اسیدی بیشتری دارند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را با مصرف بامیه افزایش می دهد.
  5. لخته شدن خون: ویتامین Kبه لخته شدن خون کمک می کند و محتوای بالای ویتامین K بامیه ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) تداخل داشته باشد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید قبل از وارد کردن بامیه به رژیم غذایی خود با پزشکشان مشورت کنند.
  6. واکنش آلرژیک:اگرچه نادر است، اما برخی افراد به بامیه حساسیت دارند. علائم حساسیت به بامیه ممکن است شامل خارش، کهیر، سوزن سوزن شدن داخل یا اطراف دهان، مشکل در تنفس و احتقان بینی باشد.

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *