امروزه مد تبدیل به مقوله ی شده است که تقریبا همه ی افراد یک جامعه با آن سر وکار داشته و درگیر آن هستند. با توجه به ارتباط لباس و مد با هنر، ادبیات، مذهب و نیز اقتصاد، طبقه و حتی هویت اجتماعی افراد، نمی توان منکر تاثیر مد یا فشن در جوامع شد. از این رو با رشد صنعت طراحی مد و لباس طی چند دهه ی گذشته، تقاضا برای پوشاک و همچنین طراحان مد و لباس به طور روزافزونی در حال افزایش است. و همین امر موجب شده است که مد و فشن به حرفه ایی تخصصی و صنعتی مستقل برای خود تبدیل شود و علاقه مندان بسیاری پیدا نماید.اگر شماخوانندگان عزیز علاقه مند به این حوزه هستید پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
مد چیست؟
مد کلمه ای فرانسوی است که البته در انگلیسی نیز از آن استفاده می شود. مد را در یک بیان ساده می توان به درک خواص ظاهری لباس و شناخت موقعیت اجتماع نسبت به پوشش افراد دانست. در اصطلاح، عبارت است از روش و طریق های موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگی آنها گفته می شود. ریشه اصلی کلمه مد ، به لاتین و شاید قبل از لاتین به رم باستان برمی گردد. در ترجمه ی مد میتوان گفت آن چیزی که در جریان و رایج است یا می گویند چیزی که تعلق به روز دارد و خیلی جدید است واژه مد در لغت به معنای سلیقه، روش و اسلوب به کار می رود و مد را میتوان در شکل لباس پوشیدن، معاشرت و تزیین و نوع آداب پذیرایی و معماری خانه و صنعت پوشاک به کاربرد.مد در همه موارد زندگی ما استفاده می شود.
یک فاکتور مهم و مشخص در دنیای مد، تغییر است. ما دائماً با ایده های جدید مد از موسیقی، فیلم، کتاب و تلویزیون بمباران می شویم. فیلم ها همچنین تأثیر زیادی در لباس مردم دارند. مارک ریبون پس از فیلم Men In Black عینک آفتابی بیشتری فروخت. گاهی اوقات یک روند جهانی است. به دهه 1950 میلادی، نوجوانان در همه جا مانند الویس پریسلی لباس می پوشیدند. سلبریتی ها و دیگر چهره های فرهنگی همیشه بر آنچه ما می پوشیم تأثیر گذاشته اند، اما شخصیتهای سیاسی نیز همین تأثیر را دارند. روزنامه ها و مجلات از آنچه هیلاری کلینتون می پوشد گزارش می دهند.
پدیده مد همیشه در تاریخ بشر بوده است و آراستگى و مدگرایی وجه ظاهرى زندگى مردم را فراهم کرده است که با بررسى ابعاد مختلف حیات اجتماعى بشر، روشن مى شود که و منحصر به دوره معاصر نیست. پدیده مد در ادوار تاریخ آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به فرهنگ جامعه و در چهارچوب هاى فکرى و اعتقادى جامعه صورت گرفته است که نه تنها موجب پیدایش نارسایى هاى فرهنگى و اجتماعى نشده است بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعى، به رشد فرهنگ جوامع کمک نموده است.
مدگرایی مثبت چیست؟
مدگرایى مثبت به معناى اقتباس از پیشرفت هاى اجتماعى دیگران و به کار بردن دستاوردهاى مثبت تمدنى دیگران، ضمن برطرف ساختن کاستى هاى حیات اجتماعى، از دچار شدن زندگى انسان ها به یک نواختى پیش گیرى کرده و روز به روز بر استحکام بیشتر پایه هاى زندگى کمک نموده و از پدیدآمدن رفتار و شیوه هاى ناخوشایندى که موجب دورى و یا نفرت و انزجار افراد از یکدیگر می گردد، جلوگیرى به عمل آورده است.
همان طور که گفتیم مد و لباس های که مورد استفاده افراد قرار می گیرند، نشان دهنده جایگاه و طرز تفکر استفاده کنندگان آنها هستند. در واقع مد و سبک های مختلف آن نشان می دهند که شما چی کسی با چه طرز تفکری هستید. به عنوان مثال، یک تاجر ممکن است به پسری با موهای سبز و سوراخ بودن قسمت های مختلف بدنش به عنوان یک فرد متقلب و ناحسابی نگاه کند. اما برای شخص دیگر، آن پسر روشی خاص برای رساندن پیام شورش و اعتراضی خود به مواضع معمول در جامعه دارد.
به عبارت دیگر مد زبانی است که داستانی را درباره شخصی که آن را می پوشد، روایت می کند. کاترین همت، یک طراح برتر مد بریتانیایی، می گوید: لباس ها وسیله ارتباطی را بدون زدن هیچ گونه حرفی ایجاد می کنند که همه ما آن را درک می کنیم.
چرا توجه به مد و فشن مهم است؟
مد ابزاری برای بیان خود است که به افراد امکان می دهد نقش های زیادی را در زندگی امتحان کنند و مد راهی برای ارضای حس تنوع طلبی ذات انسان است.
فشن فقط جدیدترین، محبوب ترین و معروف ترین لباس ها را تعریف نمی کند. در واقعیت، این پدیده اجتماعی اهمیت بیشتری را به خود اختصاص می دهد. به نوعی مد به ما کمک می کند تا شخصیت خود را به لحاظ اطلاعات تصویری نشان دهیم. در نحوه انتخاب لباس، نگرش خود را نسبت به جهان و افراد دیگر نشان می دهیم. همچنین نوعی ارتباط است. ما بعضی از شخصیت های خود را در هر چیز قرار می دهیم، چگونه در موقعیت های مختلف رفتار می کنیم، چه می خوریم و چه سبکی را در مغازه ها انتخاب می کنیم. تمام قسمت های آن جریان اصلی مد را ایجاد می کند و صفات زیادی وجود دارد که باعث شکل گیری مد امروز می شود.(اگر به خواندن دربارهی مد و فشن علاقه مند هستید به شما پیشنهاد میدهیم مقاله طراحی لباس مدرن را بخوانید.)
تاریخچه طراحی لباس و مد
در قرن نوزدهم میلادی، چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worth) با دوختن برچسب نام خود به لباس هایی که طراحی می کرد زمینه ساز شروع طراحی مد به طور کلی شد.
درست پیش از آنکه بزازها، مزون های لباس (خانه های مد) خود را در پاریس برپا کنند و انبوه خیاط های شناخته نشده دست به خلاقیت بزنند و مدهای عالی که در دادگاه های سلطنتی پوشیده می شدند برچیده شوند. موفقیت ورث به طوری بود که او به جای اینکه مانند خیاط های دیگر که در گذشته تنها از دستور مشتری پیروی می کردند رفتار کند، می توانست به مشتریانش دیکته کند چه بپوشند. واژه ی طراح مد در حقیقت اولین بار برای توصیف او ساخته شد.
در حالیکه مقوله ی پوشاک در هر دوره ی زمانی توسط دانشگاهیان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، تنها خلق پوشاک از سال ۱۸۵۸ به بعد را می توان به طور مؤثر طراحی لباس در نظر گرفت. در همان دوره بود که بسیاری از مزون های لباس (خانه های مد) شروع به استخدام هنرمندان و نقاش ها کردند تا طرح لباس ها را بکشند.
تصاویر نقاشی شده به مشتری ها نشان داده می شدند که بسیار ارزان تر از نمونه واقعی لباس تولید شده در کارگاه بودند، در صورتی که مشتری ها یکی از طراحی های آنان را می پسندیدند آن لباس را سفارش می دادند وخانه ی مد از این طریق صاحب درآمد می شد. به این ترتیب، سنت طراحی لباس به جای ارائه ی لباس های تکمیل شده به عنوان یک کار اقتصادی شروع شد.
تاریخچه طراحی لباس و مد در ایران
مدگرایی و مد در ایران از زمان قاجار و با سفر ایرانیان به غرب آغاز شد. در آن زمان درباریان به دنبال توسعه ی روابط دیپلماتیک با قدرت های اروپایی طی سفر به اروپا برای نخستین بار با پوشش های غربی آشنا شدند، همچنین دانشجویانی که برای ادامه ی تحصیل به اروپا رفته بودند نیز زمینه ی تغییر دیدگاه نسبت به سبک پوشش را فراهم آوردند.
با آغاز دوره ی پهلوی الگو سازی از مظاهر پیشرفت به اوج خود رسید، پس از ورود ملکه ثریا (ملکه افغانستان) بدون حجاب به ایران و سفر رضا شاه به ترکیه و دیدار با آتاتورک و دیدن زنانی که بی حجاب بودند و مانند مردان کار می کردند و دیگر مظاهر غرب، تصمیم به ایجاد یک مدرنیزاسیون اجباری گرفت و اولین طراح مد و لباس ایرانی زینت جهانشاه می باشد.
تاریخچه مد و فشن در ایران را بشناسید(کلیک کنید)
چگونه آموزش طراحی مد و لباس را شروع کنیم؟
دلایل زیادی برای انتخاب سبک های مختلف مد و لباس وجود دارد مثلا راهی برای ابراز احساس شادی و ناراحتی افراد هستند یا خیلی از افراد برای نشان دادن برخی از جذابیت های بدنی خود نوع خاصی از لباس و مد را انتخاب می کنند. برخی از افراد برای نشان دادن اعتقادات مذهبی خود و بسیاری از افراد دیگر برای نشان دادن جایگاه اجتماعی و شغلی خود نوع خاصی از مد و لباس را بر می گزینند.از این رو طراحی لباس و مد یک شیوه هنری و حرفه ای تخصصی است که نیاز به دانشی فراوان و خلاقیت فکری و ذهنی دارد.
بنابراین با توجه به اهمیت مد یا فشن برای افراد مختلف در جامعه ما در ادامه به بیان مطالبی درباره آموزش طراحی لباس و مد و اصول و مبانی این طراحی می پردازیم.
طراح، اولین و مهمترین رکن در طراحی مد یا فشن است. یک طراح حرفه ای در درجه اول باید این حرفه را به صورت آکادمیک آموزش ببیند. دانش آموختگان طراحی لباس و مد ابتدا یاد می گیرند که در تیم هایی با سایر متخصصان مد کار کنند و لباس هایی زیبا، مطبوع یا مرسوم و مد روز را تولید کنند. دوما طراح لباس پیش ازهر چیزی باید ایده پرداز خوبی باشد و قبل از اینکه طرح را روی کاغذ پیاده سازی کند تمام جوانب آن را در نظر بگیرد. از جمله این جوانب می توان به طرح پارچه، جنس پارچه، شکل ظاهری و اشاره کرد. همچنین طراح لباس باید با در نظر گرفتن زمینه کاری ای که آن لباس استفاده می شود طراحی لباس را انجام دهد.
مهمترین نکته ای که در رابطه با طراح لباس وجود دارد به روز بودن اوست. او هر لحظه باید اخبار مد را دریافت کند و همگام با آن پیش برود. یک طراح لباس باید متناسب با نیاز جامعه، طراحی را انجام دهد.
طراحان از دو روش برای طراحی لباس و مد استفاده می کنند. روش اول آنکه طرح را روی کاغذ کشیده و در روش دوم از نرم افزارهای کامپیوتری مانند Adobe Illustrator ، Photoshop و Coreldraw و طراحی گرافیک استفاده می کنند.
رعایت اصل مشتری مداری از مهمترین نکات قابل توجه در حرفه طراحی لباس است. و تنها در صورتی می توانید نظر مشتریان را جذب کنید که جزء به جزء کارهای طراحی تا تولید را آنگونه که شایسته است انجام دهید. الهام گیری از رقیبتان و توجه داشتن به انواع مدل هایی که مورد استفاده قرار می دهند در موفقیت شما بی تاثیر نیست. این موضوع می تواند دریچه جدیدی را به روی شما باز کند. و این اصلا به معنای کپی برداری از آ ن ها نیست بلکه باید به گونه ای به طرح رقیبتان بنگرید که نقاط ضعف و قوت آن را دریابید و علاوه بر اینکه در کارهای خود نقاط قوت آن ها را به کار می برید، نقاط ضعف آن ها را نیز برطرف کرده و آن ها را به بهترین نحو در طراحی های خود به کار گیرید.
مواردی از جمله جنس پارچه، تم انتخابی برای چاپ،تزیینات لباس، انداه گیری و الگو در فرآیند طراحی لباس ازاهمیت فراوانی برخوردار هستند. جنس پارچه باید به گونه ای باشد که اغلب مشتریان آن را پسند کنند و با شرایط آب وهوایی نیزسازگار باشد و در انتخاب طرح و چاپ پارچه باید مساله فصل نیز در نظر گرفته شود. و از آنجایی که الگو، فرم اصلی را به لباس می بخشد باید توجه ویژه ای به طراحی الگو داشت. و برای اینکه طراحی الگو به درستی انجام شود باید اصول اندازه گیری به درستی رعایت شود. با رعایت تمام این موارد است که می توان طراحی لباس را به نحو مطلوبی انجام داد.
برای اینکه بتوانید در رشته طراحی لباس حرفی برای گفتن داشته باشید باید مراحلی را طی کنید که از جمله این مراحل میتوان به آموزش درباره طرح کشیدن، آموزش درباره دوخت و دوز، آموزش درباره دیزاین، کسب اطلاعات در مورد مد، شناخت منابع تکنولوژی طراحی اشاره کرد.
اصول و مبانی طراحی لباس و مد
طراحی مد و لباس یک کار هنری است که در حوزه تولید پوشاک و لوازم مربوط به سبک زندگی و تحت تأثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی در یک دوره زمانی مشخص انجام می پذیرد.
در بیشتر طراحی های زیبا اصول هنری ثابتی همواره وجود دارد و ا گر کسی از این اصول که عبارت اند از: ابعاد، تعادل، رنگ، هارمونی و … استفاده کند، قادر خواهد بود طرح خوبی بیافریند. ایده آل ها، اصول و تجربیات تاریخی پوشاک، ارزش قابل توجهی برای طراحان دارد؛ بنابراین یک طراح مد باید به عوامل مختلفی توجه داشته و از تجربه و علم کافی برخوردار باشد.
پس از مطالعات لازم، اولین مرحله کار طراح، کشیدن طر ح بر روی کاغذ است. طراح با استفاده از عناصر خط، رنگ، بافت و تناسب، لباس را طراحی می کند. در مرحله ی دوم، الگوساز شکل و اندازه تکه های لباس را بر کاغذ پیاده می کند. مرحلهی سوم، دوخت است. خیاط قطعات طراحی شده را به هم متصل می کند تا فرم نهایی لباس پدیدار شود و در نهایت، استایلیست(stylist) کسی است که تکه ای مختلف لباس و زیورآلات و لوازم را ترکیب بندی می کند.
علاوه بر این موارد طراحی لباس، اصول و مبانی عمومی نیز دارد که ین اصول عبارتند از: تعادل، ریتم، تناسب (مقیاس) و هماهنگی (وحدت) که چهار اصل اساسی در طراحی لباس می باشند و رعایت آنها برای هر طراحی از مبتدی گرفته تا حرفه ای ضروری است.(اگر علاقه به طراجی لباس دارید میتوانید مقاله مبانی و اصول طراحی لباس را نیز مطالعه کنید)
و اما در ادامه این مقاله با توجه به نوع پوشش بانواع ایرانی و اهمیتی که مانتو در این پوشش دارد. لازم است تا به عنوان آخرین مطلبی که در اختیار خوانندگان علاقمند به مباحث مد و لباس قرار می دهیم، مطالبی درباره مانتو و به ویژه مانتو سنتی که همواره مورد پسند خانم های ایرانی است، بیاوریم.
کاربرد مانتو سنتی در ایران
مانتو یا روپوش، لباس گشادی است که روی لباس های دیگر پوشیده می شود. امروزه مانتو در ایران، کارکردهای اداری، فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی دارد. و اما مانتوی سنتی در واقع لباسی است که از قوانین طراحی و دوخت مانتو با الهام از لباس های سنتی و محلی زنان ایرانی در طرح، نقش و دوخت پیروی می کند.
تنوع بالای مانتوهای سنتی باعث شده که بتوان از آن ها در هر نوع مراسم و گردهمایی استفاده کرد. بنابراین مهم نیست که شما به یک میهمانی خودمانی یا قرار دوستانه می روید و یا قصد حاضر شدن در یک مراسم رسمی یا باشکوه را دارید، در هر حال استفاده از مانتو مناسب موقعیت با طرح سنتی، انتخابی صحیح است.
مدل های مانتو سنتی
مانتو سنتی، مانتوهایی هستند که طرح های سنتی، نقوش و تزیینات سنتی روی آنها طراحی و دوخته می شوند، یا مانتوهایی که از پارچه هایی با طرح سنتی دوخته شده و یا مانتو هایی که به صورت دو تکه یا چند تکه از ترکیبی از پارچه های سنتی و پارچه های ساده دوخته و تهیه شده اند و قول خیاط ها خرج کار از پارچه سنتی تهیه شده.
منظور ما از پارچه های سنتی، پارچه هایی اند که با طرح ها و نقوش یا نقاشی های ایرانی اصیل مثل طرح کاشی، طرح فرش و قالی و گلیم ، طرح ها بته جقه و شمسه و لاله عباسی که همه از نقوش اسلیمی هستند و یا پارچه هایی از نقاشی های گل و مرغ، مینیاتور یا نگار گری که از نقاشی های اصیل ایرانی به شمار می روند یا پارچه های ترمه و دیگر پارچه های سنتی می باشند.
مانتوهای سنتی بر خلاف سایر مدل های مانتو از تنوع بالایی در طرح، رنگ و مدل برخوردارند و دسته بندی آن ها کار ساده ای نیست. اما بیشتر مانتوهای سنتی موجود در بازار مانتوی ایران را می توان در یکی از دسته های زیر جای داد.
خرید اینترنتی مانتو سنتی
خرید اینترنتی مانتوی سنتی یک انتخاب مناسب است و جایگزین خوبی برای خرید از فروشگاه هاست. یکی از مزایای این شیوه خرید این است که محدودیت زمانی خاصی برای انجام آن ندارید. در هر ساعتی از شبانه روز، تنها کافی است به یک تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی داشته باشید و به سادگی مدل های مختلف را مقایسه کنید و با بودجه و سلیقه تان تطبیق بدهید.
اگر حس می کنید که انتخاب های شما در شهر محل زندگیتان محدود است و ممکن است نتوانید مانتوی مورد نظرتان را در محل سکونت تان تهیه کنید، خرید اینترنتی مانتوی سنتی به شما کمک می کند بدون خارج شدن از شهر محل سکونت خود، حق انتخاب هایتان را افزایش بدهید و مانتوی سنتی زیبا و سازگار با سلیقه و روحیاتتان را تهیه کنید.
امکان مقایسه سریع قیمت هم یکی دیگر از مزایای خرید اینترنتی است. شما به سادگی و تنها با یک جستجو و بررسی چندین سایت، فروشگاه و اپلیکیشن خرید اینترنتی لباس، می توانید قیمت ها را مقایسه کنید و با بودجه خود تطبیق بدهید. در فروشگاه های اینترنتی همیشه لباسی زیبا که با بودجه شما هم خوانی داشته باشد وجود دارد.
هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن
دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان
اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن
سخن آخر
کلام آخر آنکه با توجه به اهمیت امروزه مد و لباس در هر جامعه ایی و تاثیرات آن بر ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و زیست محیطی، مقوله مد و فشن بیش از بیش مورد توجه قرار گرفته و علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است. که این افراد باید بدانند برای موفقیت در صنعت و حرفه مد یا فشن علاوه بر آنکه باید با تاریخچه آن به طور کامل آشنا باشند، بایستی آموزش های لازم در این زمینه را ببینند و با اصول و مبانی طراحی لباس و مد آشنا شوند و همیشه در جریان اخرین اخبار و تحولات این صنعت باشند. در ضمن بایستی افرادی خلاق و ایده پرداز باشند.
تیم دیپیا در این مقاله قصد داشت شما عزیزان را با تاریخچه مد و فشن در ایران آشنا کند امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید