یکی از مشکلات رایج پوست، منافذ باز پوست است که معمولا در پوست‌های چرب بیشتر است. البته نمی‌توان اسم آن را مشکل گذاشت! چون پوست ما نمی‌تواند بدون منفذ باشد. اما چه زمانی منافذ باز پوست مشکل ایجاد می‌کنند و چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؟ در ادامه پاسخ این سوال‌ها را بخوانید. علاوه‌بر‌این بهترین کرم برای منافذ باز پوست را هم معرفی کرده‌ایم.

منافذ باز پوست چیست؟

پوست صورت و کلا پوست سرتاسر بدن، دارای منافذ است. این منفذها محل خروج چربی و عرق از پوست هستند. پس پوست ما نمی‌تواند بدون منفذ باشد و هیچ راهی برای بستن و از بین بردن این منافذ وجود ندارد. پس بهترین کرم برای بستن منافذ باز پوست وجود ندارد. کرم‌ها فقط می‌توانند منافذ پوست را کوچک‌تر کنند.

اما منافذ پوست صورت افراد بسته به نوع پوست ممکن است بسیار بزرگ‌تر از حد معمول باشند و در چهره به وضوح دیده شوند. دو دسته منفذ روی پوست وجود دارد؛ یکی که چربی از آن خارج می‌شود و به آن سبوم می‌گویند و دیگری منافذی که عرق از آن خارج می‌شود. گاهی اوقات منافذ مخصوص خروج چربی از پوست، بزرگ‌تر می‌شوند و این بزرگ شدن منفذها مشکلاتی را به دنبال دارد.

یکی از اولین مشکلات بزرگ شدن منافذ پوست، ایجاد ظاهر ناخوشایند در پوست است. مشکل دیگر این است که باز شدن این منفذها فرصت را برای تجمع چربی، سلول‌های مرده‌ی پوست و آلودگی‌ها فراهم می‌کند. نتیجه‌ی تجمع این آلودگی‌ها، بروز جوش است.

منافذ باز پوست چیست

۷ روش‌ و محصول برای کوچک کردن منافذ پوست

با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه شده‌اید که راهی برای بستن این منافذ وجود ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که این منافذ را کوچک‌تر کنید و اجازه ندهید که آلودگی‌ها و چربی در آن تجمع کنند.

با روش‌های زیر می‌توانید این منافذ را کوچک‌تر کنید. با توجه به این روش‌ها می‌توانید حدس بزنید که چه محصولاتی برای پوست شما مناسب‌تر است. برای از بین بردن منافذ باز بینی و پوست این نکته‌ها را فراموش نکنید.

۱. استفاده از محصولات بر پایه‌ی آب

برای اینکه منافذ باز پوست کوچک‌تر شوند ترجیحا از محصولاتی در روتین پوست چرب استفاده کنید که بر پایه‌ی آب هستند. این مورد بیشتر برای کسانی اهمیت دارد که پوست چرب دارند. برخی از محصولات مرطوب‌کننده که حاوی انواع روغن‌ها هستند ممکن است برای حفظ رطوبت و لطافت پوست موثر باشند ولی برای کسانی که منافذ پوست آن‌ها بزرگ شده مناسب نیستند. روغن اضافی این محصولات می‌تواند وارد منافذ پوست شود و کاری کند که این متافذ بزرگ‌تر به نظر برسند.

۲. شستن منظم صورت

شستن صورت اصلی‌ترین بخش روتین پوستی است. موقع شستن صورت حتما به این نکات توجه کنید:

  • صورت را دو بار در روز بشویید. اگر عرق می‌کنید، ورزش می‌کنید یا آرایش می‌کنید ممکن است شست‌وشوی بیشتر از ۲ بار هم لازم باشد.
  • از آب ولرم استفاده کنید و شوینده را به آرامی و با انگشت روی پوست استفاده کنید.
  • از شوینده‌های ملایمی استفاده کنید که حاوی الکل نباشند.
  • پوست را مالش ندهید و محکم اسکراب نکنید.
  • برای خشک کردن پوست صورت، حوله را روی صورت نمالید و فقط بگذارید و بردارید.

شستن مداوم صورت منافذ پوست را خالی از هر گونه چربی و آلودگی نگه می‌دارد.

برای شست‌وشوی صورت از ژل‌های شست‌وشو استفاده کنید. شوینده‌های روغنی یا الکلی می‌توانند به پوست آسیب بزنند.

۳. لایه‌برداری

اگر پوست چرب دارید باید صورت خود را مرتب لایه‌برداری کنید. با این کار منافذ پوست شما از آلودگی‌ها، سلول‌های مرده‌ی پوست و چربی اضافه پاک می‌شود و در نتیجه منافذ آن کوچک‌تر می‌شوند.

وقت داشتی از دست نده:  تزیین سالاد برای مهمانی‌ های خودمونی-مجله زن روز

محصولاتی که استفاده می‌کنید باید حاوی مواد موثره‌ی زیر باشند:

  • بتا هیدروکسی اسید مثلا سالیسیلیک اسید
  • پلی هیدروکسی اسید مثلا لاکتوبیونیک که باعث بهبود عملکرد سد پوستی می‌شوند.
  • ماندلیک اسید برای پوست‌های حساس.

فقط در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی نکنید چون ممکن است پوستتان را خشک کنند و منافذ پوست بزرگ‌تر شوند.

۴. نخوابیدن با آرایش

همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید و با صورت آرایش‌کرده نخوابید. آرایش زیاد و پاک نکردن آن برای مدت طولانی می‌تواند منافذ پوست شما را با محصولات آرایشی و آلودگی‌ها پر کند و به مرور باعث بزرگ‌تر شدن آن شود.

۵. استفاده از رتینول

اگر پوست چرب دارید یا با آکنه‌ی ملایم درگیر هستید پوست شما نسبت به قبل و زمانی که مشکلی نداشته، کمی شل‌تر به نظر می‌رسد و در نتیجه منافذ آن بزرگ‌تر می‌شوند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی رتینول باشند می‌تواند به کاهش اندازه‌ی منافذ پوست کمک کند. برای اینکه بهترین نتیجه را از محصولات حاوی رتینول بگیرید، بهتر است که پیش از رفتن به رختخواب از آن استفاده کنید.

برای بعضی از افراد، این محصولات مراقبت از پوست ممکن است تحریک‌کننده باشند و پوست را حساس کنند. برای پیشگیری از این مشکل ابتدا صورت خود را بشویید و بعد ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس از محصولات حاوی رتینول استفاده کنید. اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر مادر می‌دهید، نباید از محصولات حاوی رتینول و رتینیل پالمیتات استفاده کنید.

پس اگر دنبال بهترین کرم برای منافذ باز پوست هستید یکی از موادی که می‌توانید در مواد اولیه‌ی محصول دنبال آن باشید، رتینول است.

۶. درمان آکنه

آکنه می‌تواند منافذ پوست را پر کند و باعث شود که واضح‌تر دیده شوند. برای درمان آکنه استفاده از شوینده‌هایی که سالیسیلیک اسید دارند مفید است. سالیسیلیک اسید منافذ باز پوست را از هر آلودگی پاک می‌کند. بعضی از شوینده‌های حاوی این اسید به اندازه‌ی کافی ملایم هستند که بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. اگر این شوینده‌ها برای شما ملایم نیستند به جای آن از شوینده‌های غیر جوش‌زا استفاده کنید.

۷. استفاده از ضدآفتاب

هر چقدر پوست شما آسیب‌دیده‌تر باشد مثلا بیشتر در معرض آفتاب قرار گرفته باشد، انعطاف و محکم بودن خود را از دست می‌دهد. شل شدن پوست به‌معنی واضح‌تر شدن منافذ آن است. پس مراقبت از پوستی که منافذ باز دارد و درمان منافذ باز پوست فقط به استفاده از کرم محدود نمی‌شود.

همیشه از ضدآفتاب با SPF یا بیشتر استفاده کنید. بهتر است که ضدآفتابی که تهیه می‌کنید ضدآب هم باشد تا با عرق یا بارش باران پاک نشود. بهترین کرم برای از بین بردن منافذ باز پوست زمانی موثر است که پوست شما سالم و بدون آسیب باشد و آفتاب مهم‌ترین عامل آسیب‌زا برای پوست صورت است.

کوچک کردن منافذ پوست

چرا منافذ پوست بزرگ می‌شوند؟

موهای بسیار ریز سراسر پوست بدن را می‌پوشاند؛ به جز کف دست ها و پاها. هر فولیکول منافذی بالای خود دارد.

فولیکول مو غده‌ای درون خود دارد که چربی تولید می‌کند. این غده غده سباسه نام دارد. هنگامی که غده‌ی چربی، چربی آزاد می کند، این چربی به بالای پوست می‌رود و در منافذ جمع می‌شود.

طبق یک بررسی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، دلایل اصلی بزرگ شدن منافذ پوست عبارتند از:

  • سبوم بیش از حد: این زمانی است که غده‌ی چربی پوست، چربی زیادی تولید می‌کند که منجر به چرب شدن پوست و حتی مو می‌شود.
  • کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ: این زمانی اتفاق می‌افتد که انعطاف‌پذیری پوست کمتر می‌شود.
  • افزایش حجم فولیکول مو: زمانی است که منافذ انتهای فولیکول مو مسدود می‌شود.

وقتی چربی در این منافذ جمع می‌شود و با کثیفی یا مواد آرایشی ترکیب می‌شود، این منافذ مسدود می‌شوند. این انسداد چربی و آلودگی‌ها، منافذ را کشیده و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اگر منافذ پوست مسدود بماند، ممکن است جوش ایجاد شود.

وقت داشتی از دست نده:  آیا واقعا شامپو ایپک خوبه مجله زن روز

سن، جنسیت و قومیت می‌تواند روی میزان فعال بودن غدد چربی فرد تاثیرگذار باشد.

داشتن منافذ بزرگ در پوست برای سلامت پوست شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. اندازه‌ی این منافذ فقط از نظر زیبایی ظاهری اهمیت دارد.

بزرگ شدن منافذ پوست

بهترین کرم برای بستن منافذ باز پوست

محصولاتی که برای کوچک کردن منافذ پوست تولید می‌شوند بیشتر شامل انواع سرم‌ها و تونرها هستند. اما ممکن است کرم و پماد هم برای این کار پیدا کنید. در ادامه چند کرم و محصول دیگر شامل سرم را معرفی می‌کنیم که برای کوچک کردن منافذ پوست می‌توانید از آن در روتین پوستی خود استفاده کنید.

۱. کرم ترمیم کننده ژاک اندرل مدل جمع کننده منافذ

ژل ژاک آندرل پاریس یک کرم خوب برای جمع کردن منافذ باز پوست است. این کرم از طریق پاکسازی عمقی پوست این کار را انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بزرگ شدن منافذ پوست می‌شود تجمع چربی‌ها و آلودگی‌ها است. این محصول برای تمام انواع پوست طراحی شده است و هیچ محدودیتی از نظر نوع پوست برای استفاده از این کرم ترمیم‌کننده ندارید.

این کرم ترمیم‌کننده و مغذی هم هست. در واقع چند ویژگی را در کنار هم دارد. پس اگر دنبال یک کرم همه‌کاره می‌گردید این مدل را امتحان کنید.

کرم ترمیم کننده ژاک اندرل مدل جمع کننده منافذ حجم 30 میلی لیتر

۲. ژل کرم کوچک کننده منافذ پوست ویتالیر مدل refiner

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولاتی که برای کوچک کردن منافذ در بازار وجود دارد همین ژل کرم است. همان‌طور که از اسم این محصول پیداست، بافت آن ترکیبی از ژل و کرم است. پس اگر کرم‌های سنگین و چرب را دوست ندارید، این ژل کرم می‌تواند انتخاب خوبی برای کوچک کردن منافذ باز پوست شما باشد.

این محصول را صبح یا شب روی پوست کاملا تمیز استفاده کنید. در این کرم از عصاره دانه آپیوم، گراوئولنز و لینوم و عصاره دانه اوسیتاتیسمیوم استفاده شده است که ویژگی کوچک‌کننده‌ی منافذ دارند. ترکیبات این ژل کرم بدون چربی است در نتیجه کسانی که پوست چرب و مختلط دارند هم می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

ژل کرم کوچک کننده منافذ پوست ویتالیر مدل refiner حجم 30 میلی لیتر
۱۰ %

۲۱۶,۹۴۰

۱۹۵,۲۵۰ تومان

۳. کرم کاهش دهنده منافذ باز پوست لکسیون مدل ۱min solution

این کرم از یک برند فرانسوی است و با جذب چربی‌های اضافه‌ی پوست، منافذ باز را کوچک می‌کند و مانع از جوش زدن پوست می‌شود. در ترکیبات آن گلیسیرین وجود دارد و برای پوست‌های چرب و مختلط هم مناسب است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کرم، پاک‌کننده بودن و تمیز کردن منافذ پوست است.

در این کرم از عصاره‌های آناناس، انگور، پشن فروت، کشمش، گل ساعتی و روغن زیتون ارگانیک استفاده شده است. روزی یک بار می‌توانید از این کرم استفاده کنید. این کرم را باید روی پوست کاملا تمیز استفاده کنید. بعد از استفاده از این کرم می‌توانید آرایش روزمره‌ی خود را انجام دهید.

کرم کاهش دهنده منافذ باز پوست لکسیون مدل 1min solution حجم 20 میلی لیتر

۴. کرم کوچک کننده منافذ باز پوست درمالوگ مدل Hydratant

یکی دیگر از کرم‌های مناسب برای جمع کردن منافذ پوست همین مدل از برند ایراین درمالوگ است. در این کرم از عصاره‌ی آلوئه‌ورا استفاده شده است که خاصیت آبرسانی و بازسازی دارد. پوست شما هر چقدر که انعطاف‌پذیرتر و محکم‌تر باشد، ظاهر شدن منافذ باز در آن کمتر می‌شود.

کاهش قرمزی و عدم تحریک پوست از دیگر ویژگی‌های این کرم است که برای پوست‌های حساس اهمیت دارد. از عصاره‌های به کار رفته در این کرم می‌توان به روغن جوجوبا و عصاره سویای ارگانیک اشاره کرد که اثر نرم‌کنندگی و محافظتی برای پوست دارند. روغن باباسو که در این کرم استفاده شده موجب رطوبت‌رسانی عمیق در سطح اپیدرم پوست می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های به کار رفته در این محصول، منافذ باز پوست را جمع می‌کنند و کراتین هیدرولیز شده‌ی پوست را احیا و نرم می‌کنند.

وقت داشتی از دست نده:  برای آرایش چشم چه باید کرد؟ مجله زن روز

این کرم به عنوان بهترین کرم بستن منافذ باز پوست صورت را می‌توانید ۲ بار در روز استفاده کنید. حتما باید آن را روی پوست تمیز و شسته‌شده استفاده کنید. کرم کوچک کننده منافذ باز پوست درمالوگ مدل Hydratant برای پوست‌های چرب و مختلط هم مناسب است.

کرم کوچک کننده منافذ باز پوست درمالوگ مدل Hydratant حجم 50 میلی لیتر

۵. سرم پوست لنبنا مدل کوچک کننده منافذ

اگر منافذ پوست شما باز و بزرگ است به احتمال خیلی زیاد پوست شما چرب است. کسانی که پوست چرب دارند، محصولات سبک‌تر مثل انواع سرم‌ها را به کرم‌های سنگین ترجیح می‌دهند. این سرم یکی از سرم‌های کوچک‌کننده‌ی منافذ است که برای انواع پوست مناسب است.

سرم لنبنا فقط کوچک‌کننده‌ی منافذ نیست. برای پوست شما مزایای دیگری مثل رطوبت‌رسانی، ضد چروک بودن و خواص ضد پیری هم دارد. این محصول ضد حساسیت است. پس اگر پوست حساس هم دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. سرم پوست لانبنا میزان چربی پوست را کاهش می‌دهد و تنظیم‌کننده‌ی چربی پوست است. در نتیجه برای کاهش جوش هم مفید است.

سرم پوست لنبنا مدل کوچک کننده منافذ حجم 15 میلی لیتر

۶. سرم پوست بیتروی مدل قابض منافذ

سرم پوست بیتروی بافت سبکی دارد به همین دلیل به سرعت جذب پوست می‌شود. وجود سالیسیلیک اسید در این محصول باعث شده که یک لایه‌بردار ملایم باشد. سرم پوست چرب بیتروی حاوی زینک پی سی ای و ویتامینB3 است. این مواد به کنترل و تنظیم ترشح سبوم پوست کمک می‌کنند و مانع ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه می‌شوند.

این محصول برای کاهش و کوچک شدن منافذ باز پوست بسیار موثر است و ظاهری صاف و یکدست روی پوست ایجاد می‌کند. این محصول فاقد الکل است پس باعث بروز حساسیت روی پوست نمی‌شود.

سرم پوست بیتروی مدل قابض منافذ حجم 30 میلی لیتر
۴۴ %

۲۷۳,۸۰۰

۱۵۴,۵۰۰ تومان

جمع‌بندی

بهترین کرم برای منافذ باز پوست کرمی است که بتواند منافذ پوست صورت شما را از آلودگی‌ها پاک کند و آن‌ها را جمع‌تر کند. در این مطلب در مورد ویژگی‌های این کرم صحبت کردیم و چند نمونه محصول موثر را معرفی کردیم. شما هم اگر تجربه‌ای از تاثیرگذاری کرم مناسب برای منافذ باز پوست دارید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منابع: Medicalnewstoday , Aad

سوالات رایج درباره‌ی بهترین کرم برای منافذ باز پوست

آیا بستن منافذ پوست امکان‌پذیر است؟

بستن کامل منافذ پوست امکان‌پذیر نیست. شما فقط با استفاده از برخی محصولات و توجه به برخی نکات مراقبت از پوست می‌توانید این منافذ را کوچک تر کنید که کمتر مشخص باشند.

آیا ویتامین C منافذ پوست را جمع می‌کند؟

یک تحقیق در سال ۲۰۲۲ نشان داده است که استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین c می‌تواند نقش موثری در کاهش ظاهر شدن منافذ پوست داشته باشد.

آیا رتینول باعث جمع شدن منافذ پوست می‌شود؟

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۲۳، استفاده از رتینول می‌تواند ظاهر منافذ باز پوست را بهبود ببخشد.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *