وقتی صحبت از داشتن پوستی صاف و بی‌نقص می‌شود، یکی از مشکلات شایع و ناخوشایندی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند جای جوش است. این لکه‌ها، ناهمواری‌ها و زخم‌های کوچک روی پوست که به سختی از بین برده می‌شوند می‌توانند روی اعتماد به نفس ما تاثیر زیادی بگذارند. خوشبختانه، امروزه انواع مختلفی از کرم‌ها و پمادها برای کاهش لکه‌های صورت و از بین بردنشان در دسترس هستند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم به معرفی بهترین پماد برای جای جوش صورت بپردازیم تا بتوانید خیلی آسان‌تر به رویای خود برای داشتن پوستی شفاف و شاداب برسید. با ما همراه باشید.

چرا جای جوش روی صورت ما باقی می‌ماند؟

پیش از آنکه بخواهیم به سراغ آشنایی با بهترین پماد برای جای جوش صورت برویم بهتر است بدانیم که اسکار آکنه دقیقا به چه دلیلی روی پوست ایجاد می‌شود. آسیب دیدن پوست، تولید چربی بیش از حد، وجود باکتر‌ی‌ها و همینطور التهاب پوستی همگی با هم به باقی ماندن جای جوش کمک می‌کنند. التهاب در پوست باعث افزایش عملکرد رنگدانه‌های ما و در نتیجه تیره‌تر شدن نقطه‌ای که جوش وجود داشته است می‌شود. هایپرپیگمنتاسیون معمولا در کسانیکه پوست تیره‌ای دارد شایع‌تر است؛ این در حالی است که افراد دارای پوست‌های به مراتب روشن‌تر معمولا با لکه‌های صورتی یا قرمز در مناطقی که قبلا در آن‌ها جوش وجود داشته است روبرو می‌شوند. این التهاب روی صورتشان هم پس از چند هفته خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

به طور کلی هایپرپیگمنتاسیونی که در اثر آکنه به وجود می‌آید دائمی نیست اما از آنجاییکه برای از بین رفتن به زمان زیادی نیاز دارد ممکن است برای برخی افراد ناراحت‌کننده باشد. خیلی مهم است که بدانید برخی از جوش‌ها که شدت کمی دارند بدون ایجاد آسیب جدی و با گذشت زمان از بین می‌روند اما جوش‌های کیستیک، هورمونی و ندولار می‌توانند باعث ایجاد ناهمواری روی پوست شوند و جای زخم قابل مشاهده‌ای را روی صورتتان باقی بگذارند. کندن و خاراندن جوش‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل باقی ماندن جای آن‌ها به شمار می‌آید؛ چرا که باعث آسیب دیدن پوست و زخم شدن آن می‌شود.

انواع جای جوش صورت

انواع جوش صورت، به اشکال مختلفی روی پوست شما اسکار بر جای می‌گذارند. جای جوش عمولا به صورت زیر ظاهر می‌شود:

  • هایپرپیگمنتاسیون: این نوع اسکار آکنه معمولا به رنگ‌های قرمز یا قهوه‌ای روی پوست ظاهر می‌شود و هیچ برجستگی یا گودی قابل مشاهده‌ای ایجاد نمی‌کند.
  • لکه‌های ماندگار پوستی: این نوع جای جوش‌ها که به آن‌ها «اسکار آتروفیک» هم می‌گویند، شامل سه نوع مختلف به نام‌های اسکار آیس پک (Ice Pick Scars)، اسکار باکساکار (Boxcar Scars) و اسکار رولینگ (Rolling Scars) می‌شوند. همه‌ی این اسکارها علاوه بر تیرگی، روی پوست فرو رفتگی یا گودی ایجاد می‌کنند.
  • اسکارهای برجسته: این اسکارها که به دو دسته‌ی اسکارهای هایپروتروفیک (Hypertrophic) و اسکارهای کلوئیدی تقسیم می‌شوند روی پوست شما برآمدگی‌های ضخیم، پهن و تیره رنگی را ایجاد می‌کنند.

به طور کلی اثر آکنه‌های شدید خیلی بیشتر از آکنه‌های خفیف تا متوسط روی پوست باقی می‌ماند و می‌تواند در حین بهبودی اسکارهای دائمی و بزرگی را روی صورت شما بر جای بگذارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای درمان جوش التهابی و دردناک روی پوست خود حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

پماد برای جای جوش روی صورت

راهنمای خرید بهترین پماد برای جای جوش صورت

به منطور انتخاب بهترین پماد برای از بین بردن جوش صورت شما باید چند موضوع مهم را در نظر داشته باشید تا بتوانید از محصولی که تهیه می‌کنید نتیجه بگیرید. راهنمای زیر می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

نوع اسکار خود را شناسایی کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش ار خرید بهترین پماد برای جای جوش روی صورت باید انجام بدهید شناسایی نوع اسکار خودتان است. اسکارهای آتروفیک که به صورت فرورفتگی روی پوست ظاهر می‌شوند، اغلب به کرم‌های حاوی رتینوئیدها، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) و پپتیدها پاسخ خوبی می‌دهند. از طرف دیگر اسکارهای هایپروتروفیک و کلوئیدی که روی پوست برجسته به نظر می‌رسند احتمال دارد با استفاده از محصولات حاوی سیلیکون بهبود یابند. هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب جوش را هم می‌توانید با مصرف کرم‌ها و پمادهای حاوی ویتامین C، نیاسینامید و ریشه‌ی شیرین بیان از بین ببرید.

وقت داشتی از دست نده:  مانتو مشکی برای محرم | جدید ترین مدل ها برای محرم ۱۴۰۳-مجله زن روز

به دنبال ترکیبات پوستی مناسب باشید

شما باید به جای اعتماد کردن به برچسب‌های روی محصولات پوستی مخصوص از بین بردن جای جوش صورت در داخل فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها به دنبال ترکیبات مفید و مناسب برای رفع اسکار آکنه باشید.

  • رتینوئیدها: این ترکیبات برای تحریک پوست به تولید کلاژن، بهبود بافت آن و رفع هایپرپیگمانتاسیون ناشی از جوش عالی هستند.
  • ویتامین C:‌ این ترکیب آنتی اکسیدانی به روشن شدن رنگ پوست و کاهش لکه‌های تیره‌ی آن کمک می‌کند.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) : این ترکیبات با لایه‌برداری پوست به بهبود بافت و محو شدن جای زخم‌ها در طول زمان کمک می‌کنند.
  • ژل سیلیکون: سیلیکون که معمولا برای رفع اسکارهای برجسته استفاده می‌شود، به صاف و نرم شدن بافت اسکار کمک می‌کند.
  • نیاسینامید: این فرم از ویتامین B3 با خواص ضد التهابی خود شناخته شده می‌شود؛‌ در نتیجه می‌تواند به کاهش قرمزی و لکه‌های تیره‌ی پوست کمک کند.
  • پپتیدها: این ترکیبات می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند و به بهبود اسکارهای فرورفته کمک کنند.
  • ترکیبات آبرسان: ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید و سرامیدها باعث می‌شوند که پوست شما هیدراته بماند و سد دفاعی آسیب‌دیده‌ای نداشته باشد.

به نوع پوست خود توجه کنید

علاوه بر موارد بالا در نظر گرفتن نوع پوست خودتان هم به منظور انتخاب و تهیه‌ی بهترین پماد برای جای جوش صورت اهمیت زیادی دارد. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه‌ای دارید باید به دنبال محصولات غیرکومدون‌زا باشید تا منافذ صورتتان بسته نشوند. ترکیباتی چون سالیسیلیک اسید و نیاسینامید برای شما مفیدتر خواهند بود. افراد دارای پوست خشک و حساس باید از کرم‌هایی استفاده کنند که حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده مانند سرامیدها و آلوئه‌وار هستند. لایه‌بردارهای خشم و رتینوئیدهای قوی برای این نوع پوست‌ها به هیچ وجه مناسب نیستند. از طرف دیگر کسی که پوست مختلطی دارد باید از محصولات دارای ترکیبات آبرسان و در عین حال ضد آکنه مانند هیالورونیک اسید و ویتامین C استفاده کنند.

راهنمای خرید بهترین پماد برای جای جوش صورت

بهترین پماد برای از بین بردن جای جوش صورت

پس از آنکه فهمیدید چه نوع پوستی دارید و اسکارهای صورت شما دقیقا جزو کدام دسته هستند می‌توانید به سراغ خرید بهترین برای جای جوش صورت بروید. در ادامه محبوب‌ترین پمادها و کرم‌هایی را که می‌توانید برای از بین بردن اسکار آکنه‌ی خود از آن‌ها استفاده کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

پماد آلفا بهترین پماد برای جای جوش صورت

همه‌ی ما می‌دانیم که پماد آلفا یک محصول عالی برای درمان سوختگی و زخم روی بدن به شمار می‌آید اما کمتر کسی از توانایی آن در رفع جای جوش صورت باخبر است. این پماد در واقعیت با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چون عصاره‌ی گیاهان مختلف، آلانتوئین،‌ ویتامین C و ویتامین E می‌توانید به بازسازی سلول‌های پوستی و رفع اسکار آکنه کمک کند. شما می‌توانید روزانه ۲ الی ۳ بار لایه‌ی نازکی از پماد آلفا روی ناحیه‌ی دارای لک پوستی بزنید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

پماد آلفا - 30 گرم
۱۹ %

۷۵,۰۰۰

۶۰,۶۶۰ تومان

پماد زینک اکساید

یکی از معروف‌ترین و بهترین پمادهایی که می‌توانید برای درمان جای جوش روی صورت خود از آن استفاده کنید پماد زینک اکساید است. این محصول در واقع به طور مستقیم روی روند رفع جای جوش تاثیر نمی‌گذارد و با کاهش التهاب پوستی احتمال باقی ماندن جای جوش شما را کمتر می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که با استفاده از پماد زینک اکساید بیشتر از هر چیزی از بروز جوش‌های جدید و التهاب پوستی خود جلوگیری خواهید کرد. شما می‌توانید این پماد را هر شب قبل خواب استفاده کنید. هنگام مصرف پماد زینک اکساید حتما از یک مرطوب کننده‌ی قوی استفاده نمایید چرا که این محصول می‌تواند باعث خشک شدن پوستتان شود.

وقت داشتی از دست نده:  هدفگذاری خودکفایی ۹۰ درصدی تولید برنج تا پایان برنامه هفتم

پماد ترتینوئین بهترین پماد برای جای جوش صورت

پماد ترتینوئین نوعی رتینوئید است که در واقعی یکی از مشتقات ویتامین A به شمار می‌آید. این محصول برای درمان آکنه، بازسازی سلولی، کاهش لکه‌های تیره و ناهمواری‌های پوستی مناسب است. این یعنی شما با استفاده از یک پماد ترتینوئین می‌توانید جوش‌ها و مشکلات مربوط به آن‌ها را به طور کلی رفع کنید. برای مصرف پماد ترتینوئین کافی است ابتدا پوست خود را به خوبی بشویید. سپس مقدار کمی از پماد را (به اندازه‌ی یک نخود) روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. به یاد داشته باشید که ترتینوئین باعث حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می‌شود؛ بنابراین حتما باید در روتین شب شما قرار بگیرد.

کرم ترمیم کننده ترتین مدل Tretinoin حجم 30 میلی لیتر

کرم ترمیم‌کننده‌ی سیکالفیت

یکی دیگر از محصولاتی که می‌توانید برای درمان جای جوش روی صورت و بدن خود استفاده کنید،‌ کرم سیکالفیت برند اون است. این محصول با داشتن انواع ترکیبات موثر علاوه بر کمک به بازسازی سلول‌ها و کاهش التهاب پوستی باعث آبرسانی صورت و بدن هم می‌شود. کرم سیکالفیت اون همچنین می‌تواند با ایجاد یک لایه‌ی محافظتی قوی از نفوذ باکتری‌ها، آلودگی‌های محیطی و قارچ‌ها به پوست شما جلوگیری کنند. این کرم بافت سبک و غیرچربی دارد؛ در نتیجه همه‌ی افراد و حتی کسانیکه پوست مستعد آکنه‌ای دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

کرم ترمیم کننده اون مدل سیکالفیت حجم 40 میلی لیتر

پماد ترمیم‌کننده‌ی سوکرانیکا لافارر بهترین پماد برای جای جوش صورت

اگر به دنبال محصولی می‌گردید که بتوانید با آن جای جوش‌های تازه را از بین ببرید تا روند درمان آن‌ها طولانی نشود پیشنهاد می‌کنیم پماد ترمیم‌کننده‌ی سوکرانیکا از برند لافارر را در نظر داشته باشید. این پماد دارای عصاره‌ی گل آرنیکا و سوکرالیفت است در نتیجه می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی، ترمیم جای جوش و بازسازی سلول‌های پوستی آسیب دیده کمک کند. اگر آکنه‌ی روی صورتتان باعث به وجود آمدن زخم شده‌ است می‌توانید برای جلوگیری از عفونت و رشد باکتری از پماد سوکرانیکا لافارر استفاده کنید. این محصول فاقد تست حیوانی و ترکیبات مضر و حساسیت‌زا است؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید آن را مصرف نمایید.

کرم ترمیم کننده پوست لافارر مدل سوکرانیکا حجم 30 میلی لیتر
۳۵ %

۲۵۲,۴۵۰

۱۶۴,۰۹۰ تومان

کرم ترمیم‌کننده‌ی سیکاپلاست لاروش پوزای

کرم ترمیم‌کننده سیکاپلاست لاروش پوزای می‌تواند به عنوان جایگزینی برای بهترین پماد برای جای جوش صورت مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول با داشتن ترکیباتی چون سیلیکون، هیالورونیک اسید، گلیسیرین، پانتنول، مس و زینک می‌تواند انواع جای جوش را از بین ببرد. کرم ترمیم‌کننده‌ی لاروش پوزای علاوه بر تسریع روند ترمیم پوست باعث آبرسانی و مرطوب شدن آن هم می‌شود. افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه‌ای دارند می‌توانند با خیال راحت از این محصول استفاده کنند چرا که ترمیم‌کننده سیکاپلاست یک کرم غیرکومدون‌زا و فاقد عطر است.

بالم ترمیم کننده پوست لاروش پوزای مدل Cicaplast حجم 100 میلی لیتر
۲۵ %

۵۲۰,۰۰۰

۳۹۰,۰۰۰ تومان

کرم ترمیم‌کننده‌ی درماتیپیک

اگر به دنبال بهترین پماد برای جای جوش صورت می‌گردید و نمی‌دانید از میان محصولات ایرانی کدام یک مناسب شما است پیشنهاد می‌کنیم کرم ترمیم‌کننده‌ی درماتیپیک را امتحان کنید. این محصول حاوی روغن کالاندولا، میموزا، عصاره‌ی آلوئه‌ورا، روغن آرگان و روغن جوجوبا است؛ در نتیجه می‌تواند علاوه بر بهبود اسکار آکنه باعث رطوبت‌رسانی و التیام‌بخشی پوست شود. اگر پوست حساسی دارید و با استفاده از هر محصولی سریعا خارش و التهاب زیادی را تجربه می‌کنید این کرم ترمیم‌کننده‌ی درماتیپیک مخصوص شما است.

روش استفاده از پمادهای ضد لک

کرم ترمیم کننده درماتیپیک مدل B5 حجم 30 میلی لیتر

نکات استفاده از بهترین پماد برای جای جوش صورت

استفاده‌ی مناسب از بهترین پماد برای جای جوش و لک صورت نیازمند به رعایت یک سری نکات مهم است تا بتواند به شما نتیجه‌ی دلخواهتان را نشان بدهد.

  • پیش از آنکه بخواهید از کرم ضد جوش و ضد لک جدید استفاده نمایید آن را روی بخشی از پوست مچ دستتان امتحان کنید تا از حساس نبودن پوست خود نسبت به این محصول مطمئن شوید.
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند جای زخم‌های روی صورت شما را تیره‌تر کند. بنابراین باید در طول روز از یک ضد آفتاب دارای SPF بالای ۳۰ استفاده کنید تا از بدتر شدن هایپرپیگمنتاسیون خود جلوگیری نمایید.
  • به یاد داشته باشید که استفاده‌ی بیش از حد از کرم ضد لک قرار نیست باعث تسریع روند بهبودی جای جوش شما شود. بنابراین در هر بار تنها یک لایه‌ی نازک از محصول را به پوست خود بزنید.
  • کرم‌های ضد لک و ضد جوش معمولا به دلیل داشتن ترکیبات قوی باعث خشکی پوست می‌شوند؛ بنابراین باید حتما در کنار آن‌ها از یک مرطوب‌کننده‌ی قوی و مناسب استفاده کنید.
  • در صورتیکه پوستتان پس از مصرف پماد ضد لک دچار قرمزی، التهاب یا خارش شد، خیلی سریع استفاده از آن را کنار بگذارید و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
  • از استفاده‌ی همزمان ترکیبات قوی مختلف مانند ویتامین C، رتینوئیدها، آلفا هیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها با یکدیگر خودداری کنید؛ این کار تنها باعث آسیب دیدن پوست شما می‌شود.
  • از بین بردن جای جوش یک روند طولانی مدت است و حتی احتمال دارد با انجام مداوت آن هم تا چند هفته هیچ نتیجه‌ای را روی پوست خود مشاهده نکنید. بنابراین هیچ چیز در این مدت مهم‌تر از صبر و تحمل و ادامه دادن درمان خود نیست.

سخن پایانی

جای جوش‌های صورت ممکن است در طولانی مدت بهبود پیدا کنند و کمرنگ‌تر شوند اما واقعیت این است که استفاده از کرم‌های مناسب می‌تواند این روند را بهبود ببخشد. برای اینکه بتوانید از بهترین پماد برای جای جوش صورت نتیجه‌ی خوبی را به دست بیاورید بهتر است با توجه به نوع پوست خود این محصول را تهیه و استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در درمان لکه‌های ایجاد شده در اثر آکنه هیچ چیز به اندازه‌ی صبر و انجام مراقبت‌های پوستی به صورت مداوم اهمیت ندارد.

منبع: Healthline

چرا جای جوش روی صورت ما باقی می‌ماند؟

هایپرپیگمنتاسیون معمولا در کسانیکه پوست تیره‌ای دارد شایع‌تر است؛ این در حالی است که افراد دارای پوست‌های به مراتب روشن‌تر معمولا با لکه‌های صورتی یا قرمز در مناطقی که قبلا در آن‌ها جوش وجود داشته است روبرو می‌شوند.

جای جوش چه انواعی دارد؟

هایپرپیگمنتاسیون، لکه‌های ماندگار پوستی و اسکارهای برجسته از انواع جای جوش روی صورت و بدن هستند.

افراد دارای پوست چرب باید از چه محصولاتی برای رفع جای جوش استفاده کنند؟

گر پوست چرب یا مستعد آکنه‌ای دارید باید به دنبال محصولات غیرکومدون‌زا باشید تا منافذ صورتتان بسته نشوند. ترکیباتی چون سالیسیلیک اسید و نیاسینامید برای شما مفیدتر خواهند بود.

بهترین پماد برای جای جوش صورت چیست؟

پماد آلفا، پماد ترتینوئین، پماد زینک اکساید، کرم ترمیم‌کننده‌ی سیکالفیت، پماد ترمیم‌کننده‌ی سوکرانیکا لافارر، کرم ترمیم‌کننده‌ی سیکاپلاست لاروش پوزای و کرم ترمیم‌کننده‌ی درماتیپیک از بهترین محصولاتی هستند که می‌توانید برای رفع جای جوش از آن‌ها استفاده کنید.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *