ادکلن در لغت به معنای «آب کلن» است که در سال 1709، توسط یوهان ماریا فارینا در کلن آلمان ترکیب شد. معمولا عطرهایی که در ترکیبشان از 2 تا 5 درصد پرفیوم به کار رفته باشد، ادکلن می‌گویند. برای متوجه شدن تفاوت غلظت میان انواع عطر ها و ماندگاری آن ها، به مقاله چگونه ماندگاری عطر خود را بالا ببرید مراجعه کنید.

در ادکلن از مقدار زیادی الکل استفاده می‌شود که از غلظت رایحه آن می‌کاهد و ماندگاری آن را تا 2 ساعت حفظ می‌کند. ادکلن ها ترکیبی از اسانس های روغنی، الکل، نگهدارنده و ثابت کننده می‌باشد و رایحه های مختلفی دارند.

انواع رایحه ادکلن ها 

رایحه ادکلن ها معمولا بر سه نوع است: ادکلن مردانه، ادکلن زنانه، ادکلن اسپرت

در گذشته، استفاده از عطر محدود به جنسیت نبود و نشان دهنده موقعیت افراد محسوب می‌شد زیرا فقط خاندان سلطنتی و اشراف زادگان قدرت خرید عطر را داشتند و نشان دهنده قدرت و ثروت افرادی بود که از عطر ها استفاده می‌کردند.

تا اوایل قرون وسطی، اشراف به منظور رعایت بهداشت و پوشاندن بوی بدن خود از عطر استفاده می‌کردند. با رشد سریع اقتصادی و تغییرات اجتماعی که در در اواخر قرن 19 رخ داد، طبقه متوسط جامعه هم قدرت خرید بیشتری نسبت به نسل های قبل را داشتند و کلیشه عطر های جنسیتی از اینجا شکل گرفت و عطر های مدرن به دو دسته تقسیم شدند: زنانه و مردانه.

ادکلن مردانه

ادکلن مردانه معمولا رایحه‌های تند، چوبی و مشک‌دار مانند تنباکو، عود و چرم دارند که جنبه های مختلف مردانگی را تداعی می‌کنند. ادکلن مردانه جزو پرفروش ترین و پرطرفدارترین عطر های مردانه محسوب می‌شود و اسانس روغنی آن بین 3 تا 8 درصد است و قیمت مناسبی دارد. میزان پراکندگی بو و ماندگاری آن هم نسبتا خوب است.

وقت داشتی از دست نده:  چرا مقامات غربی نسبت به ماجراجویی رژیم‌صهیونیستی نگرانند؟-مجله زن روز

قیمت ادکلن مردانه

ادکلن مردانه رایحه های مختلفی دارد :

آروماتیک

این رایحه به معنای معطر و خوشبو است و حس نشاط آور و آرام بخشی را منعکس می‌کند. این رایحه عمدتا از نت های گیاهی مانند آویشن، رزماری، زیره، اسطوخودوس و مریم گلی تشکیل شده است که اغلب با نت های مشک دار و غنی‌تر ترکیب می‌شوند. ترکیبات آروماتیک معمولا برای عطر های مردانه استفاده می‌شوند.

چایپر

این کلمه در زبان فرانسه به معنای قبرس می‌باشد و قبرس هم جزیره ای در سواحل مدیترانه است. این رایحه توسط طراح آن فرانسوا کوتی، با موادی که از قبرس با خود آورده بود در سال 1917، ساخته شد. از ترکیبات به کار رفته در گروه بویایی چایپر می‌توان خزه درخت بلوط، خس خس، نعناع هندی، ترنج، گل یاس، گل رز، گالبانوم را نام برد. عطرهای با گروه بویایی چایپر، عطرهایی گرم، تند و نسبتا غلیظ هستند.

مرکبات

این گروه رایحه همانطور که از نام آن مشخص است بوی آن برگرفته از میوه های خوش طعم و پرانرژی است. این بو از پرتقال، ترنج، لیمو، ماندارین، یوزو و گریپ فروت که معمولاً با شکوفه ها و برگ های درختان مرکبات مانند نرولی، پتی گرین و شکوفه پرتقال ترکیب می شوند و جزو خوشبوترین رایحه ها محسوب می‌شود.

وقت داشتی از دست نده:  نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین‌های اشغالی/ آهارون هالیوا کیست؟-مجله زن روز

این چند نمونه از رایج ترین رایحه عطرهای مردانه هستند و رایحه های دیگری که به وفور در عطر مردانه استفاده می‌شوند را در مقاله ادکلن مردانه می‌توانید مطالعه کنید.

ادکلن زنانه

در ادکلن زنانه معمولا از رایحه های گلی و میوه ای استفاده می‌شود، زیرا رایحه گلی حس لطافت و ملایمت را منتشر می‌کند و برای بانوان مناسب است. عطرهای زنانه معمولا در نسخه ادوپرفیوم تولید می‌شوند و از غلظت بیشتری برخوردارند ولی عطرهای مردانه معمولا در نسخه ادوتویلت تولید می‌شوند. رایحه هایی که معمولا در عطر زنانه استفاده می‌شود:

خرید ادکلن زنانه

رایحه شرقی

این دسته از رایحه ها در عطرهای سنگین به کار می‌روند و نماد قدرت و ظرافت هستند. عطر های با این رایحه، برای استفاده در شب و مهمانی های رسمی مناسب هستند. این عطرها ترکیبی از عود، دارچین، مشک و کهربا هستند که معمولا در عطر های گران قیمت به کار می‌روند.

رایحه میوه ای

عطرهای با این رایحه، حس شیرینی و خنکی و لطافت را برای شما به ارمغان می‌آورند. عطرهای با این رایحه جزو پرطرفدارترین عطر ها محسوب می‌شوند. رایحه های میوه ای معمولا در نت های ابتدایی و میانی عطرها استفاده می‌شود و در این نت ها از میوه های تمشک، هلو، انبه، انگور و فرنگی سیاه استفاده می‌شود. استفاده از رایحه میوه‌ای، موجی از احساس شادابی و طراوت را منتشر می‌کند.

وقت داشتی از دست نده:  عطر دیور هوم اینتنس | Dior Homme Intense-مجله زن روز

رایحه چوبی

از این رایحه در ساخت عطر‌های گرم استفاده می‌شود و در این رایحه معمولا از ادویه جات و چوب صندل استفاده می‌شود. این رایحه برای قرار های رسمی و جلسات توصیه می‌شود و چون طبع گرمی دارند برای فصول سرد سال، گزینه مناسبی هستند.

برای خواندن دانستنی های بیشتر در مورد ادکلن زنانه، می‌توانید مقاله ادکلن زنانه را مطالعه کنید.

 سخنان پایانی

در کل، در انتخاب عطر نیاز نیست به کلیشه های جنسیتی توجه کنید و هر عطری که مطابق سلیقه و ذائقه شما هست انتخاب کنید.

استفاده از عطر مناسب بر شخصیت شما اثر گذار است و حتی شما می‌توانید رایحه مناسب شخصیت خودتان را شناسایی کنید. در مقاله شخصیت شناسی براساس رایحه عطرها، می‌توانید رایحه مناسب شخصیت خود را پیدا کنید.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *