یکی از شکایت‌های رایج افراد درد سیاتیک است. اگر اقدامات به‌موقع را انجام ندهید، درد سیاتیک می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه درمان سیاتیک در خانه امکان‌پذیر است و یکی از اولین اقداماتی که برای کاهش درد سیاتیک انجام می‌شود، درمان‌های خانگی است. در ادامه در مورد چند روش درمان سیاتیک در خانه بخوانید و برای کاهش درد از آن استفاده کنید.

درد سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر به سمت باسن و سپس به سمت پایین هر پا حرکت می‌کند. درد ممکن است تقریباً در هر نقطه از مسیر عصب سیاتیک احساس شود که به آن درد سیاتیک می‌گویند. این درد به احتمال زیاد مسیری را از قسمت پایین کمر به سمت باسن و پشت ران و ساق پا دنبال می‌کند. این درد می تواند از یک درد خفیف تا احساس سوزش متغیر باشد.

این درد زمانی تجربه می‌شود که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به بخشی از عصب فشار وارد کند که منجر به التهاب و بی‌حسی در پای آسیب‌دیده شود. ممکن است مانند یک تکان یا شوک الکتریکی آن را احساس کنید و با سرفه، عطسه یا نشستن طولانی مدت بدتر شود. معمولاً سیاتیک فقط یک طرف بدن را درگیر می‌کند. برخی افراد دچار بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلانی در ساق پا می‌شوند. یک قسمت از پا ممکن است درد داشته باشد در حالی که قسمت دیگر بی‌حس می‌شود.

حتی اگر درد سیاتیک شدید باشد، اغلب در عرض ۳ ماه با درمان‌های محتاطانه از بین می‌رود. درمان محتاطانه به درمان‌های غیر تهاجمی اشاره دارد که می‌توانید در خانه برای تسکین درد انجام دهید. اما درمان خانگی سیاتیک چیست؟

بهترین روش درمان خانگی سیاتیک

برای درمان سیاتیک روش‌های خانگی متعددی وجود دارد که شامل فعالیت بدنی، اصلاح وضعیت بدنی، کمپرس سرد و گرم و… است. بهترین روش به شرایط شما بستگی دارد. گاهی فعالیت بدنی و گاهی کمپرس سرد می‌تواند درد را بهتر تسکین دهد. باید درمان‌های مختلف را امتحان کنید تا روش درمانی مناسب خود را پیدا کنید.

در ادامه راه های درمان سیاتیک در خانه را معرفی می‌کنیم. اگر درد عصب سیاتیک خفیف تا متوسط ​​را تجربه می‌کنید، این ۵ درمان خانگی برای خودمراقبتی سیاتیک گزینه‌های خوبی هستند. نحوه درمان خانگی سیاتیک همچنین به بهبود وضعیت بدن شما کمک می‌کند و باعث ترشح اندورفین می‌شود که درد را کاهش می‌دهد.

۱. ورزش برای تسکین درد

بهترین درمان خانگی سیاتیک ورزش است. ممکن است زمانی که از درد رنج می‌برید ورزش کردن کاری غیرعادی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که دراز کشیدن طولانی مدت در رختخواب می‌تواند علائم درد سیاتیک در کمر و پا را تشدید کند. عدم ورزش و تحرک می‌تواند منجر به ضعف و سفتی در عضلات پشت و ساختارهای ستون فقرات شود که باعث می‌شود عضلات و ستون فقرات نتوانند از مشکلات کمر جلوگیری کنند. با یک برنامه‌ی تمرینی کنترل‌شده و پیش‌رونده، می توانید منتظر بهبود و پیشگیری از عود علل اصلی درد سیاتیک باشید. نکته‌ی کلیدی این است که به آرامی ورزش کنید و از تبدیل شدن درد به شرایط به دردناک یا شدید جلوگیری کنید.

ورزش‌های کم‌تاثیر مانند ایروبیک در آب، دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌ی ثابت و یوگا می‌توانند به طور موثری شدت علائم را کاهش دهند و از مشکلات بیشتر کمر جلوگیری کنند. عضلات قوی‌تر پشت نیز از ستون فقرات حمایت می‌کنند و فشار روی اعصاب نخاعی را کاهش می‌دهند، که می‌تواند دفعات و شدت اپیزودهای درد سیاتیک را کاهش دهد. ورزش کردن مفاصل را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و ماهیچه‌های کمر و شکم را تقویت می‌کند. این ماهیچه‌ها از ستون فقرات حمایت می کنند و از ضربه و فشاری که ممکن است باعث درد اضافی شود جلوگیری می‌کند.

در مطلب پیاده‌روی برای درد سیاتیک مفید است یا مضر؟ می‌توانید در مورد فواید ورزش برای تسکیل درد بیشتر بخوانید.

۲. انجام حرکات کششی

دومین درمان خانگی برای سیاتیک حرکات کششی است. گنجاندن حرکات کششی ملایم در برنامه‌ی روزانه از چند طریق به بهبود درد کمک می‌کند. حرکات کششی نه تنها یک راه عالی برای بهبود انعطاف‌پذیری ستون فقرات و دامنه‌ی حرکتی است، بلکه می تواند استحکام میان‌تنه و ستون فقرات را نیز ایجاد کند که در دراز مدت برای شما مفید است. اکثر حرکات کششی به اندازه‌ی کافی ساده هستند که بتوانید حین تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌ی خود آن‌ها را انجام دهید.

وقت داشتی از دست نده:  ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید-مجله زن روز

در ادامه چند مورد از حرکات کششی ملایم و موثر برای کاهش درد عصب سیاتیک را معرفی می‌کنیم. تمام این حرکات از جمله حرکات یوگا برای درمان درد سیاتیک است.

حالت کبوتر دراز کشیده

  • به پشت دراز بکشید و یک پا را صاف روی زمین بگذارید در حالی که زانو به سمت بالا است.
  • مچ پای دیگر را از روی زانو عبور دهید.
  • پایی که روی زمین بود بالا بیاورید و در زاویه‌ی ۹۰ درجه نگه دارید. در صورت نیاز ساق پا را با هر دو دست بگیرید.
  • پاها را به سمت قفسه سینه بکشید.
  • این حالت را حداقل برای پنج دم و بازدم نگه دارید و رها کنید.
  • این کشش را حدود سه تا پنج بار تکرار کنید.

یوگا برای درمان سیاتیک

چرخش خوابیده

  • به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را تا جایی که می‌توانید و راحتید به سمت قفسه سینه ببرید.
  • هر دو دست را باز کنید.
  • هر دو پا را به یک سمت پایین بیاورید و سر خود را در جهت مخالف بچرخانید.
  • این حالت را حداقل برای پنج تنفس نگه دارید.
  • به نقطه‌ی شروع برگردید و این بار از طرف دیگر تکرار کنید.
  • هر دو طرف را برای حدود سه تا پنج بار تکرار کنید.

تمرین برای درمان سیاتیک

خم به جلو در حالت نشسته

  • صاف بنشینید و پاهای خود را در جلو بکشید.
  • نفس بکشید و بازوهای خود را بالای سر ببرید.
  • بازدم کنید و انگشتان خود را به سمت انگشتان پا و قفسه سینه را به سمت ران‌ها ببرید.
  • این وضعیت را حداقل برای پنج نفس نگه دارید و رها کنید.
  • این کشش را حدود سه تا پنج بار تکرار کنید.

چند حرکت کششی برای درمان سیاتیک

کشش گربه-گاو

  • با حالت چهار دست و پا شروع کنید و ستون فقرات خود را در حالت خنثی قرار دهید.
  • پشت خود را قوس دهید و شکم خود را به سمت داخل ببرید.
  • بازدم کنید و از حالت خنثی بیرون بیایید؛ تا زمانی که پشت شما خم شود و قسمت بالایی پشت به سمت بالا برود.
  • به حالت خنثی برگردید.
  • این کشش را حداقل ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

حرکات کششی برای درمان سیاتیک

حرکت پرنده-سگ

  • با چهار دست و پا شدن در حالت ستون فقرات خنثی شروع کنید.
  • در حالی که دست و پای مخالف را صاف می‌کنید و بالا می‌آورید، نفس بکشید، بازوی چپ باید به سمت جلو باشد و پای راست باید به سمت عقب باشد یا برعکس.
  • این حالت را برای حدود پنج نفس نگه دارید.
  • به حالت خنثی برگردید و با دست و پای دیگر تکرار کنید.
  • این کشش را حدود سه تا پنج بار تکرار کنید.

درمان عصب سیاتیک در خانه

بهتر است حرکات کششی مناسب را از یک مربی باتجربه یاد بگیرید. مربی یوگا می‌تواند شما را بهبود درد کمر و پا راهنمایی کند.

۳. اصلاح وضعیت بدن

درد سیاتیک با اصلاح وضعیت بدن قابل کنترل یا تسکین است. اگر پشت میز کار می‌کنید یا برای مدت طولانی در یک وضعیت می‌نشینید، این شرایط می‌تواند درد سیاتیک را افزایش دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این حالت این است که هر ۲۰ دقیقه یکبار وضعیت خود را تغییر دهید و طوری بنشینید که سر شما در راستای باسن قرار بگیرد. این کار فشار را از ستون فقرات برداشته و علائم درد سیاتیک را کاهش می‌دهد. استراحت‌های مکرر از نشستن نیز می‌تواند فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد و احساس بهتری در شما ایجاد کند.

همچنین می‌توانید تکنیک الکساندر را برای رهایی از تنش غیرضروری عضلانی امتحان کنید. این تکنیک وضعیت و حرکت را بهبود می‌بخشد، مشکلات ناشی از عادات ناسالم را کاهش داده و از آن جلوگیری می‌کند. در این تکنیک به شما آموزش داده می‌شود که از بدن خود بیشتر آگاه باشید تا بتوانید راحت‌تر بنشینید، بایستید و حرکت کنید. وضعیت صحیح نشستن و راه رفتن می‌تواند نقش مهمی در کاهش کمردرد و پا درد مرتبط با سیاتیک داشته باشد.

وقت داشتی از دست نده:  دلنوشته فرزند شهید زاهدی برای پدر-مجله زن روز

تکنیک الکساندر که به نام سازنده‌ی آن فردریک ماتیاس الکساندر نامگذاری شده است، یک درمان جایگزین بر اساس این ایده است که وضعیت نامناسب بدن باعث ایجاد طیفی از مشکلات سلامتی می‌شود.

۵۲۰,۰۰۰

۳۷۰,۰۰۰

تومان

۴. استفاده از کیسه‌ی یخ و پد گرمایشی

گرمای متناوب و یخ درمانی می‌تواند موجب تسکین فوری درد عصب سیاتیک شود و یک روش موثر درمان سیاتیک در خانه

است. یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند، در حالی که گرما جریان خون را در ناحیه‌ی دردناک افزایش و درد را کاهش می‌دهد. ابتدا یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا درد و تورم کاهش یابد. هنگام استفاده از یخ همیشه از مانعی مانند حوله یا پارچه برای محافظت از پوست خود استفاده کنید زیرا قرار گرفتن یخ مستقیم روی پوست می‌تواند منجر به سرمازدگی شود. آن را هر بار برای حدود ۲۰ دقیقه و چندین بار در روز در ناحیه‌ی دردناک نگه دارید.

پس از چند روز کیسه‌ی یخ را به پد گرم یا پد گرمایشی تغییر دهید یا می‌توانید یک ساعت پس از استفاده از کیسه‌ی یخ از آن استفاده کنید. بعد از هر ۲ تا ۳ ساعت هر بار حدود ۲۰ دقیقه حرارت را روی قسمت دردناک قرار دهید. گرما و یخ همچنین به کاهش اسپاسم عضلانی دردناک همراه با سیاتیک کمک می‌کند.

یک چرخه‌ی متناوب بین گرما و سرما را امتحان کنید و کمی استراحت کنید تا ببینید که این درمان خانگی عصب سیاتیک

چگونه روی درد شما تاثیر می‌گذارد. با تجربه کردن متوجه می‌شوید که کدام روش درمانی به بهترین وجه درد و ناراحتی شما را تسکین می‌دهد.

۵. استفاده از داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه می‌توانند درد، التهاب و تورم همراه با سیاتیک را کاهش دهند. استامینوفن و همچنین NSAID ها برای اسپاسم عضلانی خوب عمل می‌کنند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) گزینه‌ی بهتری هستند زیرا علائم سیاتیک را در هنگام حمله کاهش می‌دهند. بسیاری از داروهای بدون نسخه به راحتی در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش درد و ناراحتی استفاده کنید. برای تهیه‌ی این داروها با داروساز مشورت کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید NSAIDs مصرف کنید، استامینوفن یک جایگزین موثر است. با این حال، این داروها با خطراتی برای سلامتی همراه هستند و استفاده‌ی طولانی مدت آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. مصرف بیش از حد یا استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن‌ها می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد، و باید سعی کنید دوز و مدت زمان مصرف آن‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

بهتر است حتی برای درمان درد سیاتیک در خانه و درمان‌های محتاطانه هم با یک پزشک مشورت کنید. اگر مدتی است که با سیاتیک دست و پنجه نرم می‌کنید یا قبلاً هر یک از داروهایی را که منجر به کاهش درد کمر و پا درد شده است امتحان کرده‌اید و جواب نگرفته‌اید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

در مطلب برای درد سیاتیک چه بخوریم؟ بیشتر می‌توانید در مورد این داروها و درمان سیاتیک در خانه بخوانید.

درمان خانگی سیاتیک پا

درد عصب سیاتیک گاهی اوقات در قسمت پاها بیشتر حس می‌شود چون ادامه‌ی این عصب در پا قرار دارد. درمان خانگی سیاتیک پا تفاوتی با سایر روش‌های درمانی ندارد. روش‌هایی که بالاتر عنوان کردیم در مجموع درد سیاتیک را کاهش می‌دهند و برای درمان سیاتیک پا در خانه هم مناسب‌اند.

درمان درد سیاتیک پای چپ در خانه

درمان خانگی سیاتیک پای چپ

عصب سیاتیک از باسن و هر دو پا به سمت پایین حرکت می‌کند. سیاتیک اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به این عصب فشار وارد کند. این باعث التهاب، درد و اغلب کمی بی‌حسی در پای آسیب‌دیده می‌شود. معمولا این درد فقط در یکی از پاها احساس می‌شود. درمان خانگی سیاتیک پای چپ شامل تمام مواردی است که بالاتر عنوان کردیم؛ کمپرس سرد و گرم، تمرینات کششی، ورزش، دارو و…

درمان خانگی سیاتیک پای راست

گاهی اوقات درد سیاتیک در پای راست احساس می‌شود. اینکه در کدام پای خود درد سیاتیک را احساس کنید، قاعده‌ی مشخصی ندارد. ولی در هر صورت روش درمان درد سیاتیک در هر دو پا یکسان است.

وقت داشتی از دست نده:  به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل حاوی چه پیام‌های مهمی است؟-مجله زن روز

درمان درد سیاتیک کمر در خانه

بسیاری از افراد درد سیاتیک را بیشتر در قسمت کمر احساس می‌کنند. هر دردی که به خاطر عصب سیاتیک تجربه می‌کنید چه در قسمت پا باشد چه در کمر با روش‌های بالا تسکین پیدا می‌کند. در نتیجه برای درمان درد سیاتیک کمر نیازی به راه‌حل جداگانه نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر فردی ممکن است علائم متفاوت و درجات متفاوتی از درد سیاتیک را تجربه کند. نوع و شدت دردی که متحمل می‌شوید و همچنین علل درد، برای دو نفر مختلف، مشابه نیستند. برخی از افراد با درمان‌های خانگی خودمراقبتی در عرض چند روز تسکین می‌یابند، در حالی که برای برخی افراد، این درمان‌ها زمان می‌برد تا اثر کنند.

اگر به نظر می‌رسد درد شما کاهش نمی‌یابد و درمان های خودمراقبتی مانند کمپرس یخ و گرما، حرکات کششی و داروهای بدون نسخه اثر مطلوبی ندارند، با پزشک خود مشورت کنید. متخصصان دلایل ایجاد درد را پیدا می‌کنند و بهترین راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهند.

برخی از علائم سیاتیک ممکن است به فوریت‌های پزشکی تبدیل شوند و تاخیر در درمان می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصبی شود. در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید در ناحیه‌ی کمر و پاها که با داروهای بدون نسخه از بین نمی‌رود.
  • علائم مرتبط با اعصاب مانند ضعف، بی‌حسی، گزگز، یا درد شبیه شوک الکتریکی در بدن
  • دردی که بعد از ۲ هفته بهبود نیافته است.
  • دردی که حتی پس از استفاده از داروهای خانگی خودمراقبتی بدتر می‌شود.
  • از دست دادن کنترل مثانه و روده

درد شدید کمر و ساق پا را ساده نگیرید و مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید. اگر به دنبال درمان به‌موقع و مناسب نباشید، سیاتیک حاد ممکن است در نهایت به سیاتیک مزمن تبدیل شود. اگر مراقب نباشید، درد مداوم ممکن است شما را مجبور کند که فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود را کنار بگذارید و در زندگی روزمره‌ی شما اختلال ایجاد می‌شود.

کاهش درد شدید سیاتیک همیشه به یک رویکرد درمانی فشرده نیاز ندارد. درد عصبی را می توان با خودمراقبتی و درمان‌های خانگی که بهبودی آرام را تضمین می‌کند، تسکین داد.

روش درمان سیاتیک در خانه

جمع‌بندی

درمان سیاتیک در خانه به‌راحتی امکان‌پذیر است در صورتی که سیاتیک خفیف را تجربه کنید. اگر درمان‌های خانگی جواب ندهند و درد شما بیشتر از حالت عادی و همراه با علائم دیگر باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Redefinehealthcare

سوالات رایج درباره‌ی درمان سیاتیک در خانه

آیا درمان سیاتیک در خانه امکان‌پذیر است؟

درد سیاتیک اگر شدید و با علائم جدی همراه نباشد با راهکارهای خانگی مثل تمرینات کششی و کمپرس سرد یا گرم تسکین پیدا می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد بیش از ۲ هفته ادامه دارد و علائمی مثل بی‌حسی و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. بهتر است برای درمان‌های خانگی و محتاطانه هم با پزشک مشورت کنید.

آیا درد سیاتیک با دارو خوب می‌شود؟

برخی داروهای بدون نسخه می‌توانند شدت درد را کاهش دهند. با راهنمایی پزشک و داروساز از این داروها استفاده کنید.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *